Det er lagt ut endel bilder fra Islandsturen. Du finner dem under Billedgalleriet

2012-10-30 Geir Lundli

Islandsturen 2012

Sortland Korforening planlegger tur til Øst-Island i oktober 2012

Vi vil etter hvert komme med nærmere opplysninger om turen her, og om steder vi skal besøke.

Vi gleder oss til å stifte nærmere bekjentskap med denne spesielle øya og folket som bor der.

Øst-Island

Øst-Island er mest kjent for fjordlandskap med stupbratte fjell, majestetiske fjelltopper, breie og smale fjorder, fugleliv og minner fra gammel tid. I tillegg ligger høylandet like ved med mulighet for vandring i fantastisk natur, utsikt mot isbreer og flotte fjelltopper, og ikke minst reinsdyr som vandrer vilt.

Egilsstadir som ligger ca 650 km fra Reykjavik (via Akureyri) er områdets største handelssenter med daglige flyavganger til og fra Reykjavik. Fra Egilsstadir kan man besøke den største skogen på Island, Hallormstadaskogur, kjøre til Borgarfjørdur Eystri, hvorfra det finnes utallige vandremuligheter i fargerike fjellområder, eller så kan man seile på Lagarfljot for å prøve å få øye på den berømte sjøormen.

Egilsstadir er en liten pittoresk by som er et godt utgangspunkt for utflukter og oppdagelsesreiser med leiebil. Naturopplevelsen du får er uslåelig med høye fjell som omgir dype fjorder. Isbreen Vatnajökull har formet landskapet i årtusen noe som har resultert i floder og vakre vannfall. Ikke gå glipp av reinen som ble tatt med fra Norge på 1700-tallet og som er de eneste å se på Island.

Her fra kan man kjøre til de nærliggende fjordene Seydisfjørdur, Reydarfjørdur, Eskifjørdur og Neskaupstadur. Seydisfjørdur er fergestedet for fergen Norrøna som seiler mellom Island og Danmark.  Byen Reydarfjørdur var tidligere områdets største handelssted. Under andre verdenskrig okkuperte Britene stedet og ønsker man å lære mer om Island under denne perioden kan man her besøke museum om andre verdenskrig. I Eskifjørdur har fiskeri og handel vært de viktigste sektorene opp gjennom årene og i sjøfartsmuseet kan man lære mer om islands viktigste industrien på 18 og 1900 tallet. Byen Neskaupstadur er den største ved Øst-fjordene. Her har sild spilt viktig rolle i oppbyggingen av stedet på 1900 tallet og huser nå en av de største fiskerifabrikkene på Island.

Fortsetter turen sørover kommer vi til Stødvarfjørdur som er kjent for Petras steinsamling, den største steinsamlingen i verden i privat eie, deretter til den sjarmerende byen Djupivogur. På vei videre mot Høfn er det tid for å nyte utsikten og landskapet. Området nord for Høfn, Lonsøræfi er kjent som et attraktivt område for vandreturer hvor man bl.a. kan nyte utsikten mot Europas største isbre, Vatnajøkull.

Byen Høfn ligger ca 460 km fra Reykjavik og ca 250 km fra Egilsstadir. Byen har en spesiell beliggenhet like ved havet med steile fjelltopper like ved som markerer inngangen til Østfjordene og ikke minst Europas største isbre Vatnajøkull som nærmeste nabo. Fra Høfn finnes det daglige flyavganger til og fra Reykjavik. Utflukter med jeep opp til Vatnajøkull eller til isbrelagunen Jøkulsarlon og aktiviteter som snøscooterkjøring eller firehjuling er populært. Høfn  er kjent for godt hummerfiske så et krepsmåltid er å anbefale.

Sist oppdatert 30.10.2012 kl. 23:31

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter